7
sty 2012
Zarządzanie. Sztuka dbania o wizerunek i relacje z otoczeniem
Tradycyjna reklama jest bardzo droga, a za pomocą narzędzi Public Relations można budować wizerunek firmy dużo niższym kosztem.
Anegdota na dobry początek: Rozmawia chomik ze szczurem. Szczur mówi: słuchaj chomik. Ja mam futerko i ty masz futerko, ja mam mocne zęby i ty też. Ja mam ogon taki jak ty, wyglądamy identycznie. Więc dlaczego ludzie ciebie lubią a mnie nie? Chomik na to: Bo ty masz słabe public relations! Żeby mieć lepsze od szczura public relations tak jak chomik, trzeba po pierwsze zrozumieć, że to nie żadna manipulacja, trochę tańsza reklama czy też socjotechnika.
Public relations to sztuka dbania o wizerunek, a przede wszystkim układanie dobrych relacji z otoczeniem każdej firmy, tej małej i dużej. Pewien nasz znajomy robi zakupy w ulubionym sklepie zielarskim przede wszystkim dlatego, że tam relacje sprzedawca – klient są odpowiednio ułożone. A więc nienachalna życzliwość, celna porada, szczery uśmiech itd. Dodajmy, że w tym sklepie wcale nie jest taniej niż gdzie indziej, a właściciel dobrze sobie radzi – za miesiąc otwiera kolejny punkt.
Taniej i skuteczniej
Reklama działa szybko, prawie natychmiast, ale jest bardzo droga -wystarczy sprawdzić cenniki mediów czy bilboardów. PR działa dużo wolniej, długofalowo, ale efekt jest trwalszy no i jest dużo taniej. Reklama jest tym co mówisz o sobie, public relations jest tym co mówią o tobie i twojej firmie inni. Powinieneś zrobić wszystko, aby mówili jak najlepiej.
Czym więc jest public relations w odróżnieniu od reklamy, promocji, publicity? Fraser P. Seitel w podręczniku PR pisze o tych różnicach, posługując się przykładem cyrku przyjeżdżającego do miasteczka. Gdyby do miasta przyjechał cyrk, co można by zrobić, aby ludzie się o tym dowiedzieli? Reklama – to powieszenie plakatu, promocja – to zawieszenie go na słoniu i paradowanie z nim po mieście, publicity jest wtedy, gdy słoń z plakatem podepcze ozdobny ogródek burmistrza, gazeta o tym napisze, a public relations – gdy sprawisz, że burmistrz nie będzie chował urazy, mimo podeptanego ogródka i będzie nawet uczestniczył w paradzie, a media to wszystko zrelacjonują.
Jak to zrobić?
Jeśli zrozumiesz, że reklama już nie wystarcza, że potrzeba czegoś więcej aby wyróżnić się na rynku, powinieneś pomyśleć o rozpoczęciu działań PR-owskich. Zdajesz więc sobie sprawę z tego, że opinii o firmie nie można kupić. Należy ją sobie wypracować. Jeśli tak – stoisz przed decyzją, komu powierzyć tak specyficzne i delikatne zadanie. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z usług agencji PR lub choćby konsultanta PR-owca. To rozwiązanie ma wiele zalet. Agencja czy też konsultant ma z reguły duże doświadczenie i chłodne spojrzenie na sprawy. Często jest tak, że agencja realizowała już wcześniej projekty z twojej branży, okres wdrażania w temat będzie więc krótszy. Dobra agencja postara się o obiektywizm, co pozwoli uniknąć tak często spotykanej wizji „jesteśmy pępkiem świata”. Agencja ma także do dyspozycji więcej wypróbowanych narzędzi i kanałów przekazywania informacji, zdobyte wcześniej doświadczenie i kadrę gotową do natychmiastowego i sprawnego działania. Poza tym jest taniej niż zatrudnienie na etacie PR–owca. Należy pamiętać także o innych kosztach z tytułu etatowego zatrudnienia i przygotowania do pracy pracownika: urlopy, zwolnienia lekarskie, ochrona socjalna, kursy, szkolenia, materiały itp. W przypadku skorzystania z usług agencji na pewno będzie korzystniej.
Co można osiągnąć?
Sukces, co jest celem każdego przedsiębiorcy. Oczywiście podstawą jest produkt czy też usługa, a dopiero potem odpowiednia informacja o tym. Informacja wiarygodna, w odpowiednim miejscu, czasie, nasyceniu – czyli znowu sztuka public relations. Jak mówi przysłowie: najpierw kura znosi jajko, a dopiero potem gdacze. Zatem jedną z korzyści działań PR jest stała obecność wiarygodnej informacji o firmie i jej produktach w mediach, ale nie tylko. Konsekwencją takiej strategii jest wzmocnienie znajomości firmy i jej produktów, a poprzez stworzenie odpowiednich relacji, także skuteczne oddziaływanie na świadomość klientów.
FAKTY:
– Public relations to sztuka dbania o wizerunek, a przede wszystkim układanie dobrych relacji z otoczeniem firmy
– Reklama działa szybko, prawie natychmiast, ale jest bardzo droga. PR działa dużo wolniej, długofalowo, ale efekt jest trwalszy
– Reklama jest tym co mówisz o sobie, public relations jest tym co mówią o tobie i twojej firmie inni
Publikacja – gazeta „Nowości” wydanie z dnia 14.12.2005r.
(Jarosław Nadolski, Zdzisław Raczyński)
All rights reserved. PR-POINT